iom bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Czym jednak dokładnie jest taka instrukcja? Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego to nic innego, jak wskazanie użytkownikom obiektu urządzeń przeciwpożarowych oraz gaśnic, a także możliwych dróg ewakuacyjnych w przypadku nieoczekiwanego zagrożenia i konieczności jak najszybszego opuszczenia budynku. Opracowanie takiej instrukcji przeciwpożarowej można zlecić odpowiedniej firmie, zajmującej się również bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową. Zlecenie opracowania instrukcji specjalistom z zakresu PPOŻ z pewnością jest dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. W przypadku konieczności przeprowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, dzięki właściwie sporządzonej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, straż pożarna jest w stanie szybciej i skuteczniej interweniować.
Czym są szkolenia z zakresu PPOŻ
Wiele osób jest zapoznanych z terminem szkolenia BHP, jednak nieco mniej ludzi jest zaznajomionych ze szkoleniami PPOŻ. Co dokładnie oznacza kryje się pod skrótem PPOŻ? Chodzi o nic innego, jak o ochronę przeciwpożarową. Samo pojęcie ochrony przeciwpożarowej jest związane głownie z zapobieganiem, ale również ze zwalczaniem pożarów. Szkolenia z zakresu PPOŻ są oferowane często przez firmy, które zajmują się również szkoleniami BHP. Obydwa z tych pojęć są związane z zachowaniem bezpieczeństwa w środowisku pracy, dlatego szkolenia w tym zakresie są obowiązkowe i regulowane prawnie. Szkolenia z ochrony przeciwpożarowej można podzielić ze względu na odbiorców takiego programu. Inny zakres wiedzy z ochrony przeciwpożarowej muszą posiadać zwykli pracownicy, a nieco odmienny posiadają koordynatorzy ewakuacji. Pożary są bardzo niebezpiecznym i nieprzewidywalnym zjawiskiem, więc wiedza, jak należy się zachować w sytuacji nagłego kryzysu, jest niezwykle ważna. Odpowiednia reakcja na zagrożenie pozwala na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Ocena ryzyka zawodowego
Kodeks pracy zwiera wiele przepisów, z których wynikają, między innymi, obowiązki pracodawcy wobec pracowników. Jednym z takich obowiązków jest przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego. Jak powszechnie wiadomo, każdy rodzaj działalności zawodowej wiąże się z innym zakresem prac, różnym środowiskiem wykonywanych czynności, a w związku z tym ryzyko wykonywanej pracy może być albo większe, albo mniejsze. Ocenę takiego ryzyka zawodowego mogą przeprowadzać firmy zajmujące się szeroką działalnością dotyczącą BHP. Wykonana przez profesjonalistów ocena ryzyka zawodowego jest rzetelna oraz skrupulatnie sporządzona. Przebieg przeprowadzenia takiej oceny wymaga dokładnej analizy miejsca pracy ze współpracą z pracodawcą i współpracownikami. Pozwala to na rzetelne ocenienie zagrożeń mogących płynąć z wykonywania pracy na określonym stanowisku. Jak można łatwo się domyślić, zagrożenia oraz występujące ryzyko zawodowe mogą się drastycznie różnić w zależności od wykonywanej pracy. Z reguły na mniejsze ryzyko narażeni są pracownicy biurowi, niż osoby na stanowiskach robotniczych.
Czym zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy
Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru oraz kontroli prawa dotyczącego pracy. Państwowa Inspekcja Pracy czuwa w szczególności nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także nad przestrzeganiem przepisów, które dotyczą zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. W zakładach pracy na terenie całego kraju na straży przepisów BHP stoi Państwowa Inspekcja Pracy. Zadaniem PIP jest kontrolowanie zakładów pracy i sprawdzanie, czy pracodawca wywiązuje się z obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wobec zatrudnionych pracowników. Poza przepisami związanymi z BHP, inspektorzy sprawdzają także wywiązywanie się zakładu pracy z innych obowiązków, takich jak wynagrodzenie, czas pracy, urlopy. Wielu pracodawców powierza zajęcie się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy odpowiednim firmom, które zajmują się tym profesjonalnie. Pozostawienie przepisów BHP i wynikającym z nich obowiązków profesjonalistom, pozwala pracodawcom na bezproblemowe wywiązywanie się z obowiązków w tym zakresie wobec pracowników.
Przepisy BHP w kodeksie pracy
Każda osoba związana w jakiś sposób ze środowiskiem pracy, czy to pracownik, czy pracodawca, słyszała o kodeksie pracy. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie w kodeksie pracy są zawarte zbiory norm oraz przepisów, które regulują prawa i obowiązki związane z pracą. Prawa te oraz obowiązki odnoszą się do wszystkich pracowników, niezależnie od podstawy prawnej ich zatrudnienia. Sam kodeks pracy składa się z rozdziałów, dokładnie z piętnastu, które określają konkretne zagadnienia dotyczące pracy. Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy znajdują się w dziale dziesiątym tego kodeksu. Bezpieczeństwo i higiena pracy, w skrócie BHP, występuje dokładnie pod taką samą nazwą w tytule dziesiątego działu kodeksu pracy. Mianem BHP określa się zbiór zasad, które dotyczą bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, mające na celu ochronę pracowników. W zakres bezpieczeństwa i higieny pracy mogą wchodzić także inne dziedziny, takie jak ergonomia, medycyna pracy czy też psychologia pracy, jak również zagadnienie ryzyka zawodowego.